fredag 10. desember 2010

Nyttiggjørelse av hver centimeter


Denne kjolen laget jeg i går kveld av en liten rest med ullfilt. Det blir nemlig fryktelig mange slike rester når man syr litt, og siden ullfilt ikke akkurat er det billigste stoffet, pluss at man gjerne vil være litt miljøvennlig, så er det greit å få nyttet disse stoffbitene til noe.


Av og til er bitene for små til å rekke til en hel kjole, og da har jeg gjerne skjøtet to biter ullfilt sammen.


Effekten av det kan bli ganske stilig, som på kjolen over.


Har man enda mindre restebiter, som ikke kan brukes til kjole eller andre litt større klesplagg, så er de fine å bruke til pulsvarmere. 


Og har man enda mindre biter, som ikke kan bli pulsvarmere en gang, ja, da kan de bli fin hjertedekor.

Nå er ikke jeg kjent for å ha en utbredt økonomisk sans her i heimen,( så nordlendingen holder på å le seg ihjel når jeg kommer med tips som dette på bloggen som innebærer et snev av økonomisk sans ), men jeg glimter nå til innimellom:-) 


20 kommentarer:

  1. Kjempefine ting du lager av "rester",de kjolene var bare nydelige:)Dette er jo virkelig produkter som er resultater av økonomisk og miljøvennlig sans:)Ha en flott helg.Klem Caroline

    SvarSlett
  2. Joda, du glimter til. :-)
    Flotte kjoler og det blir så dekorativt med broderisøm. Ha en fiiiin fredag.

    SvarSlett
  3. Nydelig Barbro:o)
    Du er utrolig kreativ som klarer å lage så fine ting av rester.Pulsvarmerene dine har havnet på min ønskeliste.
    Ha en fin dag:o)
    Klem Malu:o)

    SvarSlett
  4. Du er så flink, vennen!!! Imponert over hva du klarer å skape der bak symaskinen din!

    Ha en fin dag!

    Klem

    SvarSlett
  5. Nydelige kjoler og pulsvarmere! De hjertene og fuglene og sømmene er bare flotte!
    Ha ei fin helg!

    SvarSlett
  6. Utrolig fine kjoler og pulsvarmere (som vanlig!). Jeg har arvet noe ullstoff-rester av svigermor, er vel ikke filt, men kunne kanskje blitt en kjole til niesa mi likevel? Lurer på om jeg må søke litt etter mønster. Og pulsvarmerne burde vel selv jeg klare å få til uten mønster en gang :)

    Catje
    Catje

    SvarSlett
  7. Kjempeflott var det, og fine fargar.
    ha ei god helg!

    SvarSlett
  8. Heisan du. Ja, det er vel tiden for å ta fram den økonomiske siden nå tenker jeg. Flotte ting, som vanlig, du har laget. Og de leirehjertene nedenfor var jo helt supre. De kan sikkert lillefrøkena også få til. Må sjekke på hobbybutikken om de har noe slikt inne. Hadde vært morsomt å prøve. Takk for all inspirasjon. Det er alltid en glede å komme "innom" til deg. Ha en flott adventstid.
    KLæmmer Susanne

    SvarSlett
  9. Så fine ting - falt pladask for pulsvarmerne (de er vel det eneste som passer meg her) - hvor lange er de? Syns du har MASSEVIS av økonomisk sans jeg....og attpåtil tar du ansvar for andres økonomi når du deler rådene dine her ;-)

    God helg, Barbro - klem Siv

    SvarSlett
  10. Kjolene er helt nydelige. Pulsvarmerne også. Det er jo fint å utnytte stoffene til det maximale. :) Så søt hvit julepynt du har laget. Stjerner,hjerter og fugler. Du kommer med så mange flotte tips. Ønsker deg en kjempefin helg.
    Klem Merethe

    SvarSlett
  11. Steike så mange fine ting du lager :)
    hilsen fra Askøy

    SvarSlett
  12. Du er knallflink! Både til å sy og være økonomisk. Lekre pulsvarmere og kjoler!

    SvarSlett
  13. ååå så flotte kjoler...syntes du er økonomisk jeg....må hvist sy litt..dette var inspirasjon

    Ha en fin førjuls kveld

    Klem

    SvarSlett
  14. Synes du er flink til å utnytte restene jeg. Og lekkert blir det også...

    SvarSlett
  15. Nydelige ting du har laget!

    Tror jeg er litt som deg... Kjøper masse, men liker ikke å kaste ting som kan komme til nytte. Så vi har nok en viss økonomisk sans :)

    SvarSlett
  16. Jeg ble iallefall imponert!! Kjempflink er du!!
    klem♥

    SvarSlett
  17. superfine pulsvarmere:) er de sydd for hånd???

    SvarSlett
  18. Et snev av økonomisk sans er jo selvsagt bedre enn ingen sådan. Du er virkelig dyktig, og da er det jo kanskje på sin plass at materialene koster en smule mer enn fornuftigheten (nordlendingen?) setter pris på? ;)

    SvarSlett
  19. IMPONERT!
    Kjempelekre ting og så smart å utnytte restene, de har en tendens til å bli liggende og aldri tatt frem igjen (hos meg)

    Ha en flott adventshelg!

    Klem fra Tove

    SvarSlett
  20. Sånne kjoler er superfine og praktiske. Varme og gode å ha nå som det er så kaldt :)

    SvarSlett