lørdag 5. november 2011

Tradisjon

Det har liksom blitt en tradisjon å lage kremmerhus til jul. Hvite kremmerhus av gamle heklebrikker med perlebesatt ståltrådhåndtak. I begynnelsen pleide jeg å stive de i sukkerlake, men det var en heller klissete affære, så nå stiver jeg de stort sett med vlieselin.


Fylt med godterier er de koselige å gi vekk som venninnegaver, og ungene synes det er stas med velfylte kremmerhus på juletreet. Hvilket minner meg på Halvor Bakkes uttalelse i fjor om at spiselige saker på juletreet bare er så harry og utrendy. Dermed droppet jeg pepperkakepynt på juletreet i fjor, men i år kommer den nok på plass igjen. Jeg synes faktisk det er helt ålreit å være litt utrendy. Spesielt til jul. Til jul er det tradisjoner som gjelder først og fremst.
Selv om rosa kremmerhus kanskje ikke er så tradisjonelt akkurat, så hender jeg slår til med kremmerhus i farger også, og veslesnuppa synes at rosa kremmerhus er grådig stilig. Men hun syntes godt det kunne vært rosa perler på håndtaket også:-)

Ha en fin dag!

11 kommentarer:

  1. Kjempe fine ting du har laget!
    Når det kommer til julepynt syns jeg må skal pynte som man selv vil...uten å nødvendigvis følger årets trender.

    God helg,
    klem Fredrikke

    SvarSlett
  2. De er nydelige, så det er absolutt en tradisjon å fortsette med :-)

    Ha en fin lørdag - klem Siv

    SvarSlett
  3. Fine! Hvordan lager du de? har en haug med heklabrikker som gjerne skulle blitt noe annet....

    SvarSlett
  4. søte kremmerhus med søtt innhold?;-) Kjempefine, Barbro! Heklebrikkelek er gøy.

    God lørdag til deg:-)

    SvarSlett
  5. Du er så kreativ Barbro! Jeg holder også på med sying til julemesse... skulle gjerne hatt litt mere tid!

    I Eplaboka leste jeg at det ble brukt tapetlim til å stive heklebrikker til julekuler.

    God helg!

    klem fra umulie

    SvarSlett
  6. så mange flotte hjerter og kremmerhus. Ha en flott dag

    SvarSlett
  7. Kjempe flotte...nydelige
    Fin kveld til deg

    Klem

    SvarSlett
  8. ja til juletradisjoner:)
    gjør som man helst vil når det er jul:)

    fine kremmerhus!
    jeg skal pørve meg på noen i papir:)
    klem ellemell

    SvarSlett
  9. De va kjempe fine, Barbro! JA te tradisjona!!! Med noko søtt og godt oppi, blir de endå søtare ;)

    Klem frå Christine

    SvarSlett
  10. De var jo bare så søte, please lag en DIY a...jeg har så lyst på slike på juletreet mitt;))

    SvarSlett
  11. Kjempefine. Har lyst a prove meg selv ogsa pa de kremmerhusene... Trender er ok, men jul er tradisjoner! Ellers blir det nemlig ikke jul...!

    SvarSlett