onsdag 29. februar 2012


I dag har jeg hatt storopprydding i heimen. Å komme hjem til rotete hus etter vinterferien var ikke spesielt stas, så i lett irritasjon har mor kastet og gitt vekk til Fretex med hard hånd. Under ryddeaksjonen dukket imidlertid strikkbeltet jeg lagde til veslesnuppa i fjor opp igjen.

 Jeg er fullstendig klar over at det har vært vist på bloggen før, men det er så grådig praktisk at jeg satser på at en liten reprise går greit. (Alternativet er snøbilder fra vinterferien, og jeg for min del er ferdig med snø for sesongen...)


Strikkbelte er usedvanlig praktisk når man har barn med minimal livvidde og hyppig buksesig. 

Man syr rett og slett sammen en stoffremse, rette mot rette, til et rektangel (lengden på stoffstykket bør være barnets livvidde, pluss 1/3 av vidden) som man vrenger og trær i en strikk. Pass på å brette inn ca. 1/2 cm i ene siden, og sy fast strikken samtidig som du syr fast bretten, før strikken er dratt helt gjennom. Så syr du igjen på samme måte på andre siden og syr beltet fast til beltespennen. Vips, så har du laget et belte som garantert holder buksen på plass:-)

10 kommentarer:

  1. Smart og fint! Kunne trengt eit sjølv også:)

    SvarSlett
  2. oi, både søtt og praktisk! takk for tipset, storesnuppa mi kan absolutt trenge eit slikt! :) ha ein fin dag!

    SvarSlett
  3. Så fint, og praktisk!!
    Ha en fin dag,
    her skinner solen fra en blå himmel :O)
    Klem Fredrikke

    SvarSlett
  4. Fint og praktisk belte.

    Eg skulle hatt sånt til 15 åringen min, men siden han er gut, så
    trur eg ikkje han hadde gått med på dette, diverre. :)

    Ha ein fin torsdag.

    SvarSlett
  5. Veldig lurt! Toåringen min har konstant buksesig, eg har begynt å tenke på bukseseler men dette er jo også noko. Men eg lurar litt på kva slags beltespenne du har brukt?

    SvarSlett
  6. Lurt belte!
    Helt enig med deg ang. snøbilder er ikke intresangt nå.
    Heller vår!
    Klem

    SvarSlett
  7. Tåler en repetisjon det beltet det. Veldig smart.
    Ellen :)

    SvarSlett
  8. Bildene ser jeg gjerne flere ganger!!
    Når det gjelder beskrivelsen av fremgangsmåten så melder jeg pass...Ikke noe galt med den, absolutthelt sikkert, det er bare hjernen min som slutter å virke når jeg ser 1/3 , 1/2 og paranteser. Blir litt flæsjback til matteoppgaver ala "Bil A kjører fra Moss i en hastighet på 75 km/t i 5 mil, mens Bil B starter..." Ja du skjønner tegninga!! Likte best de oppgavene der bilene stod i ro...og de var det ikke så mange av gitt!!
    Men beltet ditt likte jeg. Så skulle jeg noen gang trenge å sy et så blir det nok sånn litt på gefühlen..!!

    SvarSlett
  9. Veldig greit å vise dette da - kanskje jeg skal prøve meg på et sånn til tantegull :-)

    Her er jeg lykkelig over hver en cm snø som forsvinner - lengter etter skikkelig vår jeg :-D

    Ha det godt - klem Siv

    SvarSlett
  10. Så smart, og fint
    ønsker deg en fin fredag
    Ingvild

    SvarSlett