mandag 30. juni 2014

Ferie, feiring og kjempegod oppskrift på lapper


Vi er på vår årlige ferietur nordpå. Og du vet du er et stykke nordpå når du ser sånne skilt...


De som trodde at vi var ferdige med bursdagsrushet vårt de siste ukene, må jammen tro om igjen:-) I helgen hadde veslesnuppa bursdag helt på ordentlig og det måtte jo selvsagt feires selv om det var ferie. At man er på hyttetur er heller ingen unnskyldning når det gjelder kakebaking. Ei heller at det ikke er oppvaskmaskin. Jeg er jo kjent for å lage enorme mengder med oppvask når jeg lager mat og klarer fint å bruke tre kasseroller bare på å smelte smør... Det var dermed duket for megaoppvask etter at mor sjøl hadde svingt seg på kjøkkenet.


Det ble riktignok brownies fra Toro, men både muffins, sjokoladekake, oreokake, toscakake, bløtkake og lapper var hjemmelaget:-)


10-års dag er jo tross alt en rund dag, og det må feires med brask og bram:-) For å spare litt oppvask ble det imidlertid papptallerkner...


Oreokake er en av veslesnuppas favoritter og et must på kakebordet!


Med mangelfull nettilgang i landlige omgivelser så spøkte det en stund for muffinsproduksjonen da oppskriften lå godt lagret på en nettside. Heldigvis har jeg en sjokoladekakeoppskrift jeg kan på rams, og tenkte at hvis jeg kuttet  ut kakaoen så måtte vel den kunne brukes til lyse muffins. Og det gikk som en drøm det:-)


Lappeoppskriften har vi hatt i generasjoner og går fint på husken den og:-) Disse lappene er kjempegode og oppskrift følger her:

2 egg
1 kopp sukker
 2 kopper kefir
3 kopper hvetemel
1 ts natron

Egg og sukker piskes til eggedosis. Ha i kefir og natron. Rør så inn hvetemelet. Stekes på svak varme uten smør i pannen. (Jeg pleier imidlertid å bruke litt margarin i pannen når jeg steker første runde.) Serveres nystekte med smør og sukker eller syltetøy. Velbekomme!


Bløtkake må forøvrig også til på slik en festdag. Denne kommer fra farmors bakeri. Farmor har fryseren full av bløtkakebunner nemlig. Litt sånn som gutten med gullbuksene. Helt utømmelig...


Jubilanten selv var strålende fornøyd med hyttebursdag:-)

4 kommentarer:

  1. Å så koselig. Hyttetur er tydeligvis ingen hindring. Må si jeg er imponert over hva du får til. Gratulerer med jubilanten! Takk for oppskrift som skal testes ut og flotte bilder!

    Ha en fin sommer!

    SvarSlett
  2. Gratulerer til bursdagsbarnet.
    Så mye godt. Klart det blir oppvask da.

    Lapper er kjempegodt .
    (lurer litt på hvor grenselandet, mellom lapper og sveler går. På ferjene skal det visst hete sveler ;-)
    Eg sier Lapper.
    Ha ein fin sommer.
    Klem,

    SvarSlett
  3. Ser ut til å være en koselig bursdagsfeiring. Ha en fortsatt god ferie :)

    SvarSlett
  4. hipp hurra for den nydelige bursdagsjenta :-) :-)

    SvarSlett